Social Icons

Rich Text

Pages

Friday, 22 February 2013

Syeikh Umar Mukhtar: Singa Padang Pasir Libya


"Wahai para Mujahidin ! Janganlah kalian berputus asa daripada rahmat Allah, kerana Allah akan menolong kalian daripada penjajah perampas ini, dan Allah akan menolong Islam dengan kalian. ! ". Syeikh Umar Mukhtar sebelum menjalani hukuman gantung.

Latar Belakang dan Awal Kehidupannya

Beliau dilahirkan dengan nama Umar Mukhtar Ibn Umar al-Manfy. Tempat dan tarikh lahir beliau menjadi percanggahan beberapa sumber. Ada yang mendakwa bahawa beliau dilahirkan di al-Bathan di Burqa pada tahun 1862 sedangkan sumber yang lain menyatakan bahawa beliau lahir pada 20 Ogos 1858 di sebuah perkampungan kecil di Janzour yang berdekatan dengan Tabruq di timur bandar Burqa, Libya.

Kedua-dua ibu bapanya adalah orang yang soleh dan solehah, namun meninggal ketika usia beliau masih lagi muda. Beliau dipelihara oleh Syarif al-Ghariani, seorang yang berpengaruh dan anak saudara kepada Hussein Ghariani yang merupakan seorang pemimpin dan ulama yang terkenal disana. Beliau menuntut ilmu dengan gigihnya sehingga ke peringkat universiti di Jaghbub yang merupakan ibu pejabat Pergerakan Senussi, sebuah organisasi orang Islam yang terkenal di Libya dan Afrika. Beliau pernah dihantar untuk membantu pejuang-pejuang Islam Chad melawan penjajah dan penceroboh Perancis dalam tahun 1899.

Jihad Melawan Itali

Pada Oktober 1911, berikutan pengunduran tentera Empayar Turki Uthmaniyah dan tentera tempatan Libya akibat tekanan dari tentera Itali. Dibawah kepimpinan Jeneral Luigi Faravelli, beliau mendesak agar pihak Turki dan Libya menyerah kalah dan menyerahkan Libya kepada mereka. Tentera Turki sebaliknya berundur ke kawasan pedalaman daripada menyerahkan diri. Ini menyebabkan tentera Itali mengebom bandar Tripoli dan Benghazi selama 3 hari. Kekejaman ini menyaksikan sebuah titik tolak permulaan perjuangan Syeikh Umar memimpin para mujahidin melawan Itali.

Perang Gerila

Syeikh Umar al-Mukhtar adalah seorang guru Al-Quran secara profesionnya, namun beliau juga seorang pakar taktikal, pakar geografi, dan pakar pertempuran di padang pasir. Beliau menggunakan kemahirannya itu untuk berjuang melawan penjajah Itali di bumi Libya. Antara taktik yang digunakan ialah menyerang pangkalan-pangkalan dan pos tentera Itali, menyerang hendap kumpulan-kumpulan tentera Itali yang melakukan rondaan dan perjalanan (troops) dan memotong bekalan bantuan dan komunikasi. Tentera Itali yang tidak dapat membiasakan diri dengan perang di padang pasir sentiasa terkejut dan ketakutan dengan taktik yang digunapakai oleh Syeikh Umar. Beliau biasanya memimpin hanya sekumpulan kecil pejuang yang bertindak pantas dan cekap melumpuhkan kekuatan musuh dan segera menghilang disebalik bayangan padang pasir.

Diatas bakat kepimpinan dan pengetahuan luas beliau dalam Islam dan jihad, beliau dipilih menjadi ketua komander Mujahidin dan bermarkas di Jabal el-Akhdar. Penjajah Itali tidak berdiam diri membiarkan mereka terus dilemahkan sedikit demi sedikit. Mereka menggunakan taktikal balas terhadap serangan gerila yang diatur pejuang mujahidin. Syeikh Umar bangkit dari kerugian yang berpunca dari taktikal balas tersebut dan mengubahsuai strategi yang beliau laksanakan dengan bantuan berterusan dari Mesir. Walaupun tekanan yang dikenakan oleh Itali diperhebatkan, namun beliau mengejutkan pihak Itali dengan siri-siri kejayaan menyerang hendap tentera Itali sehingga menyebabkan kerugian yang besar kepada penjajah tersebut.

Kerugian demi kerugian yang ditanggung oleh penjajah Itali memaksa mereka menghantar wakil untuk tujuan perdamaian. Beliau ditawarkan elaun bernilai beratus-ratus ribu dolar, dan lain-lain harta duniawi yang mampu menggelapkan mata seorang nasionalis dengan sekelip mata. Namun beliau memilih untuk terus berjuang dan mengharap ganjaran di akhirat. Dalam rundingan damai yang lain, beliau meletakkan beberapa perkara sebagai syarat perjanjian. Antaranya:

1. Itali hendaklah mengakui bahawa bahasa Arab adalah bahasa rasmi Negara.

2. Mengiktiraf agama Islam sebagai agama rasmi Negara.

3. Komandan-komandan tentera Libya hendaklah terdiri daripada orang Libya sendiri.

Penjajah Itali menolak tuntutan Syeikh Umar dan memilih untuk meneruskan penguasaan di bumi Libya. Itali lalu membawa masuk Jeneral Rudolfo Graziani, seorang pakar taktikal peperangan Itali yang terkenal sebagai seorang yang kejam. Beliau menggunakan taktik seperti menutup pagar sempadan Mesir-Libya, membina kem-kem tahanan, dan memaksa rakyat tempatan dimasukkan didalam kem secara beramai-ramai. Akibatnya pejuang mujahidin mengalami kekurangan bekalan, ketiadaan bantuan luar dan terasing dari mendapat maklumat.

Itali juga menjalankan operasi memburu pejuang pejuang dengan mengebom markas-markas pejuang, menghantar perisik-perisik, mengejar pejuang-pejuang dimana-mana sahaja hasil maklumat orang awam, dan membuat serangan udara. Namun Syeikh Umar yang semakin tua tetap meneruskan perjuangan dan tetap gigih merancang serangan balas kepada penjajah Itali.

Penangkapan Dan Hukuman Mati

Perjuangan Syeikh Umar Mukhtar yang berterusan selama 22 tahun menemui titik noktahnya apabila pada September 1931, tentera Itali berjaya membunuh ramai pejuang-pejuang mujahidin dan menawan Syeih Umar yang mengalami kecederaan. Beliau ditangkap dan dipenjarakan oleh tentera Itali selama beberapa hari sebelum dibicarakan. Rudolfo Graziani melahirkan kekaguman apabila melihat Syeikh Umar dengan berkata: "Of medium height, stout, with white hair, beard and mustache. Omar was endowed with a quick and lively intelligence; was knowledgeable in religious matters, and revealed an energetic and impetuous character, unselfish and uncompromising; ultimately, he remained very religious and poor, even though he had been one of the most important Senusist figures."
Dalam perbicaraan yang berlangsung hanya selama 75 minit, beliau dijatuhkan hukuman gantung sampai mati oleh pihak penjajah, tanpa mengira dan mempertimbangkan usia beliau yang sudah tua. Apabila ditanyakan kepada beliau sebarang permintaan terakhir selepas hukuman dibacakan, beliau hanya menjawab “Inna lillah wa inna ilaihi raji’uun” (daripada-Nya kita datang dan kepada-Nya kita kembali).


Pada 16 September 1931, beliau menjalani hukuman gantung dihadapan pengikut-pengikutnya di sebuah kem tahanan di Suluq dengan harapan agar semangat dan pergerakan jihad yang disuburkan beliau akan layu bersama-sama kematian beliau. Beliau sempat bersolat sunat dua rakaat dan memberikan pidato ringkas supaya perjuangan beliau diteruskan tanpa rasa takut dan gentar terhadap penjajah. Ketika itu, beliau berusia 73 tahun.

Kisah perjuangan beliau menentang penjajah Itali dabadikan dan difilemkan dengan tajuk "The Lion of The Desert".


_____________________________
1.http://tokoh1038.blogspot.com/2005/09/umar-mukhtar-singa-padang-pasir-yang.html
2.http://obefiend.blogspot.com/2011/10/gaddafi-and-umar-mukhtar-kisah-2-orang.html
3.http://en.wikipedia.org/wiki/Omar_Mukhtar

Tuesday, 12 February 2013

Komik Zaman Kini

Antara pengalaman zaman kanak-kanak yang mestinya aku tak boleh lupakan ialah demam kartun. Kanak-kanak kan? Jadi ape aje barang yang berkaitan dgn kartun macam komik, pelekat sticker, poster, majalah adalah antara bahan-bahan wajib yang anda mesti ada. Sekarang kumpul anime, CD, OST, baju dan aksesori. Masa berlalu laju sebab dalam masa setengah dekad, trend sudah berubah.

Jadi komik yang paling aku minat dulu-dulu ialah Mutiara Naga. Sesiapa pun bebudak lelaki yang lahir dalam akhir 80-an ke 90-an kat Malaysia aku jamin majoritinya peminat Mutiara Naga. Kalau yang kaya tu mesti kumpul komik atau manga (dalam istilah nippon) yang mencecah 43 jilid tu lengkap. Itu belum masuk movie lagi. Time aku kecik-kecik dulu, aku selalu pinjam aje ngan kawan-kawan walaupun mengaku peminat. Jadi aku tak berapa jelas tentang jalan cerita atau asal-usul pengembaraan Son Goku kanak-kanak berekor yang jadi watak utama dia tu.

Jadi baru-baru ni aku berpeluang menelaah sampai khatam komik Mutiara Naga yang aku minat dari kecik tu. Kewujudan laman web-laman web yang menyediakan perkhidmatan membaca komik secara online seperti Manga Panda, Manga Stream, Manga Here dan macam-macam lagi adalah satu bentuk perluasan budaya komik kedalam bidang ICT.

Kini manga-manga generasi baru seperti Naruto, One Piece, Bleach, Fairy Tail, Hunter x Hunter dan macam-macam lagi karya baru dapat dinikmati dengan lebih pantas- dibaca hanya selepas beberapa hari diterbitkan di negara matahari terbit. Dan sudah semestinya lebih jimat, tanpa perlukan wang, ruang penyimpanan, penjagaan serta memiliki lebih banyak rangkaian tajuk-tajuk komik yang pernah diterbitkan dari zaman anda belum tubuh gigi sehinggalah anda dah start tumbuh misai, berbanding dengan komik bercetak.

Komik kini tidak lagi dibaca dengan perlu dibeli dikedai-kedai buku dengan harga tertentu. Semuanya kini dihujung jari anda, dan anda dapat menikmatinya mengikut kepantasan internet anda sama ada selaju menjawab sms anda mahupun seperlahan anda melakukan kerja-kerja rumah yang disuruh emak anda, mengikut kelajuan internat anda, sama ada streamyx mahupun 1Malaysia wifi...

Friday, 8 February 2013

Suhaib Bin Sinan Si Lelaki Romawi

“Dan di antara manusia, ada yang menjual dirinya kerana hendak mencari keredaan Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penyayang kepada sekalian hamba Nya.” Al-Baqarah ayat 207.

Sejarah Hidup Suhaib Bin Sinan Al-Rumi

Suhaib Bin Sinan r.a berasal dari keluarga yang berkepentingan dalam kerajaan Parsi. Bapa beliau adalah seorang Gabenor yang memerintah Wilayah Kota Ubullah. Kerajaan Rom (Byzantine) dan Parsi pada ketika itu bermusuhan dan saling mencabar. Dalam suatu peristiwa, beliau yang masih muda belia telah ditawan oleh tentera-tentera Rom. Takdir Allah SWT menetapkan beliau menjadi hamba selama hampir 20 tahun. beliau berjaya melarikan diri dengan pertolongan pedagang-pedagang yang bersimpati dengannya dan tinggal di Kota Makkah. Riwayat yang lain mengatakan beliau dijual kepada saudagar berbangsa Arab yang dikenali sebagai Ibn Jad'an. Ibn Jad'an yang menjadi tuannya kagum dengan kecerdasan minda dan mulia akhlaknya lalu membebaskan beliau dari belenggu perhambaan.

Susur galur keturunannya berasal dari bangsa Arab, namun datuk dan bapanya merupakan pegawai dan gabenor bagi kerajaan Parsi. Ketika menjadi hamba, beliau mempelajari dan mendalami kebudayaan Rom dan Greek. Ciri-ciri fizikal beliau seperti berambut perang, tinggi, cerah dan sesetengah riwayat mengatakan bahawa beliau bermata biru menyebabkan gelaran Suhaib Al-Rumi (Suhaib si lelaki Rom) melekat padanya.

Setelah bebas dari belenggu perhambaan, beliau menjalankan perniagaan bersama Ibn Jad'an dan menjadi seorang yang berada dalam kesenangan.

Kedatangan Islam

Ketika Nabi Muhammad SAW mula menyampaikan dakwah baginda, beliau segera tertarik dengan dakwah baginda SAW. Bagi mengelakkan dirinya menjadi sasaran serangan dan penyeksaan Musyrikin Makkah , beliau secara sembunyi-sembunyi datang untuk menyatakan bai'at kepada Rasulullah SAW. Dalam perjalanan bertemu Rasulullah SAW di Dar al-Arqam, dia terserempak dangan sahabatnya, Ammar Bin Yassir r.a. Dalam situasi masyarakat yang sentiasa mencurigai pergerakan individu-individu yang mahu memeluk Islam, terjadilah soal jawab antara mereka berdua. Lalu mereka menyedari bahawa tujuan mereka adalah sama iaitu untu mendengar pengajaran dan dakwah Rasulullah SAW. Mereka kemudiannya bersama-sama mengucapkan syahadah dihadapan Rasulullah SAW.

Suhaib Bin Sinan dan Ammar binYassir turut termasuk ke dalam golongan yang memeluk Islam di peringkat awal Dakwah Islamiyyah. Beliau kemudiannya menjadi pendamping dan sahabat rapat Baginda SAW.

Hijrah Ke Madinah

Selepas melalui rintangan dan cabaran di Makkah sepanjang membantu perjuangan Rasulullah SAW, Baginda SAW akhirnya menganjurkan hijrah ke Madinah al-Munawwarah. Umar al-Khattab r.a misalnya diriwayatkan berhijrah secara terbuka dan mencabar pemuka-pemuka kafir Quraisy supaya menghalangnya.

Namun bagi Suhaib r.a, beliau tidak memiliki perlindungan, pengaruh mahupun ahli keluarga kerana nasib beliau sebagai orang asing yang bebas dari perhambaan. Maka beliau merancangkan hijrah dengan menyusup keluar dari kota Makkah. Perkara ini berjaya di kesan golongan kafir Quraisy lalu terjadilah kejar mengejar antara kedua-dua pihak. Suhaib merasa terkepung kerana pantasnya golongan Quraisy menjejak dan mengejarnya.

Suhaib bersembunyi dan panahnya. dan berkata:

"Hai kaum Quraisy, kamu telah mengetahui demi Allah bahwa aku adalah seorang yang mahir memanah dan panahanku sentiasa mengenai sasarannya. Demi Allah, kamu tidak akan mampu sampai kepadaku, kerana setiap anak panahku akan membunuh seorang dari kamu semua. Jika panahku habis, kamu akan kulawan dengan pedangku."

Seorang di antara pengejarnya berkata: "Sungguh, kami tak akan membiarkanmu pergi dengan membawa diri dan hartamu. Dulu engkau datang ke Makkah sebagai seorang miskin yang hina, dan kemudian kini menjadi kaya raya."

Suhaib lalu menjawab: Bagaimanakah pendapat kalian, jika seluruh harta yang ada padaku, kuserahkan kepada kamu dan aku dibolehkan meneruskan perjalanan?"

Mereka serentak menjawab: "Ya."

Kemudian Suhaib menunjukkan kepada mereka, tempat di rumahnya yang dipergunakan untuk menyimpan hartanya. Para kafir-Quraisy segera menuju rumah Suhaib di Makkah dan mengambil hartanya. Mereka lalu melepaskan Suhaib.

Dengan bergegas, Suhaib menuju Madinah, meluru menyelamatkan agamanya untuk mencari redha Allah S.W.T dan RasulNya. Dia tidak merasa kecewa sedikit pun dengan harta yang telah diinfakkannya guna memetik kehidupan yang lebih segar yang didambakannya.Hal itu dibenarkan oleh wahyu dari langit dan Jibril a.s sebagai saksi.Firman Allah SWT:

“Dan di antara manusia, ada yang menjual dirinya kerana hendak mencari keredaan Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penyayang kepada sekalian hamba Nya.” Al-Baqarah ayat 207.

Rasulullah SAW menyifatkan tindakan beliau sebagai tindakan yang menguntungkan, iaitu menjualkan hartanya dan berhijrah sehelai sepinggang demi menyelamatkan agmanya.

Selepas Hijrah, Suhaib bin Sinan r.a turut serta menyertai kesemua kempen-kempen jihad fisabilillah anjuran Rasulullah SAW sehinggalah kewafatan baginda SAW.

Suhaib Bin Sinan al-Rumi r.a dinukilkan berkata:

“Tidak ada peperangan sedikitpun yang dilakukan Rasulullah SAW kecuali aku ikut bersamanya. Tidak ada bai’ah yang dilakukukan oleh Rasulullah kecuali aku juga ikut di dalamnya. Tidak ada sirriyah (ekspedisi) sedikitpun kecuali saya ada didalamnya. Tidak ada penaklukan sedikitpun kecuali aku ada di sebelah kiri atau kanannya Rasulullah saw. Tidak ada ketakutan sedikitpun dihadapan mereka kecuali aku ada dihadapan mereka dan tidak di belakang mereka kecuali aku ada di belakang mereka. Dan tidak ada perlakuan bersama Rasulullah SAW antara aku dan musuh sedikitpun sampai Baginda wafat kecuali aku berada disisinya”.

Selepas Kewafatan Rasulullah melalui Zaman Sahabat

Suhaib Bin Sinan r.a meneruskan aktiviti hidupnya dengan zuhud dan sekali sekala membantu Khalifah-Khalifah al-Rasyidin sekiranya diminta. Beliau turut meneruskan perjuangan jihad bersama tentera-tentera Islam di zaman sahabat.

Ketika Khalifah Umar Al-Khattab r.a sakit akibat cedera ditikam yang membawa kepada ajal, beliau sempat berpesan supaya Suhaib bin Sinan menggantikannya sebagai imam solat yang secara tidak langsung menjadi ketua negara sementara.

Sementara apabila fitnah berlaku yang menyebabkan pembunuhan Khalifah Uthman Bin Affan r.a, beliau lalu mengelakkan diri dari menyertai mana-mana pihak kerana tidak menginginkan perpecahan.

Beliau wafat pada tahun 38 H pada usia 73 tahun, dan dimakamkan di Baqi ketika pemerintahan Khalifah Ali Bin Abi Talib r.a.

___________________
1. http://en.wikipedia.org/wiki/Suhayb_ar-Rumi
2. http://destinasibaru.blogspot.com/2009/06/riwayat-suhaib-bin-sinan.html
3. http://istiqommah.blogspot.com/2011/12/suhaib-bin-sinan-ar-rumi.html
4. http://mujahidinmukhlis.blogspot.com/2011/12/lakaran-hijrah-shuhaib-ar-rumi.html

Corat-Coret: Mukadimah

Assalamualaikum...
Dan selamat sejahtera.

Entah berapa kali sudah aku menulis mukadimah semenjak aku mulakan dunia blogging ni.
Secara jujurnya, aku tidak memiliki sebarang pengalaman dalam dunia blogging, tapi suka-suka jugak nak blogging sebab tengok blog kengkawan yang chantek-chantek.

Tapi bukan itu tujuan sebenarnya aku menulis kembali. Kalau dulu, tulisan aku tiada arah matlamat dan tujuan, kali ini azam ku pada tahun 2013 yang barakah ini (insyaa Allah), aku akan lebih serius dalam menulis dan memperbaiki kualiti penulisan supaya blog ni akan menjadi sebuah wadah untuk aku meluahkan dan mengekspresikan diriku, motivasiku, inspirasiku dan perjalanan ku.

Dari Tanah Adat bumi yang tenang
Ke Bandar Minyak menimba ilmu
Rindu dan dendam biarkan melayang
Tanah asing tempat berguru