Saturday 10 August 2013

Epik Gilgamesh- Lagenda dan Mitos Raja Segala Wira

He who (the heart of) all matters hath proven let him [teach] the nation,
[He who all] knowledge possesseth, therein shall he [school] all the people,
[He shall his wisdom impart (?)] and (so) shall they ]share it] together.
[Gilgamish(?)] 2—he was the [Master] of wisdom, with [knowledge of all things,
5.He ’twas discovered the secret concealed . . . . . . . . .
(Aye), handed down the tradition relating to (things) prediluvian,
Went on a journey afar, (all) aweary and [worn with his toiling(?)],
10.[Graved] on a table of stone all the travail.

Epik Gilgamesh merupakan antara kesusasteraan yang terawal ditulis oleh manusia yang terselamat - ditulis sekitar awal ketamadunan Mesopotamia (kawasan yang meliputi tanah antara Sungai Tigris dan Sungai Furat pada hari ini). Kisah ini berkisarkan pengembaraan seorang putera raja, Gilgamesh yang memiliki tubuh demigod (1/3 manusia dan 2/3 dewa).

Berdasarkan sejarah kerajaan Uruk yang memerintah pada ketamadunan Mesopotamia, Gilgamesh adalah raja kelima bagi kerajaan Uruk. Baginda dikenang sebagai wira yang melindungi kerajaannya dari ancaman serangan kerajaan luar dengan membina tembok gergasi yang melindungi negaranya, iaitu kerajaan Uruk.

Epik Gilgamesh

Kisah Gilgamesh ditemui pada 12 tablet bertulis purba yang dijumpai oleh ahli arkeologi. Kisah nya terbahagi kepada dua bahagian, iaitu pengembaraan Gilgamesh dan sahabat sejatinya, Enkidu. Bahagian kedua pula merupakan pengembaraan Gilgamesh dalam misi mencari rahsia hidup kekal abadi selepas mengalami kemurungan akibat kematian Enkidu.

Epik ini bermula dengan penceritaan latar masyarakat kerajaan Uruk yang tertekan dengan kezaliman Raja Uruk iaitu Gilgamesh. Gilgamesh merupakan raja yang disifatkan sebagai memiliki kekuasaan luar biasa, dengan tubuh 1/3 manusia dan 2/3 tuhan. Akibat dari kezaliman dan kekejaman Gilgamesh, dewa-dewa (Mitos Sumeria) telah mencipta seorang manusia buas (beast-man) iaitru Enkidu untuk mengalihkan perhatian Gilgamesh dari terus menindas rakyatnya.

Enkidu, sebagai lelaki buas ditangkap seorang pemburu dan dibawa ke bandar. Dipendekkan cerita, maka mereka berdua, iaitu Gilgamesh dan Enkidu bertemu, lalu berlaku pertarungan antara mereka berdua. Pertarungan tersebut berakhir dengan seri dan buat pertama kalinya Gilgamesh merasa suatu kepuasan dan ketakjuban kerana bertemu seorang lelaki yang sama gagah dengannya. Mereka berdua kemudiannya menjadi sahabat.

Gilgamesh kemudiannya mengajak Enkidu untuk mengembara ke Rimba Cedar dengan tujuan memburu dan membunuh Humbaba seekor raksasa yang menjaga Rimba Cedar. Tujuan mereka adalah untuk mendapat kemasyhuran dan pengiktirafan. Sepanjang perjalanan mereka melalui pelbagai cabaran dan mimpi buruk. Pertarungan akhirnya menjadi kenyataan dan Gilgamesh serta Enkidu berjaya menewaskan Humbaba.

Dewi Ishtar (dewi dalam mitologi Sumeria) meminta Gilgamesh berkahwin dengannya namun permintaa ini ditolak diatas dasar perangai buruk Ishtar terhadap bekas-bekas kekasihnya. Ishtar merasa terhina dengan layanan yang diberikan oleh Gilgamesh dan Enkidu meminta Seladang Syurga ( Bull of Heaven) dari ayahnya (Dewa Anu) untuk membalas dendam terhadap Gilgamesh dan Enkidu. Raksasa ini kemudiannya berjaya dibunuh oleh Gilgamesh dan Enkidu. Kejayaan mereka berdua diraikan rakyat Uruk tetapi Enkidu mendapat alamat yang buruk yang akan menimpa mereka berdua.

Dewa-dewa Sumeria meletakkan kesalahan membunuh Humbaba dan Seladang Syurga diletakkan diatas bahu mereka berdua. Akibatnya, Enkidu ditanda sebagai orang yang dihukum dengan kematian. Gilgamesh menjadi murung dan berdukacita lalu timbul perasaan takut terhadap maut dalam dirinya. Gilgamesh memulakan pengembaraannya dalam mencari rahsia untuk hidup kekal dan pengembaraannya kini bertujuan mencari seorang lelaki dalam lagenda, Ut-Napishtim yang dikatakan mencapai kehidupan yang kekal.

Perjalanan yang sukar tersebut berakhir dengan bertemunya Gilgamesh dan Ut-Napishtim. Ut-Napihtim menceritakan bagaimana dia mencapai kehidupan yang kekal. Dia adalah wira dalam peristiwa banjir besar yang menenggelamkan dunia (kisah yang agak sama seperti kisah Nabi Nih a.s). Selepas banjir tersebut, dewa-dewa telah merahmati beliau dan mengurniakan umur yang kekal abadi. Dia menjelaskan manusia memang tidak dapat hidup selamanya, dan mencabar Gilgamesh bertanding supaya tidak tidur selama 6 hari dan 7 malam. Utnapishtim meminta isterinya membakar kuih pada setiap hari ketika Gilgamesh tertidur. Utnapishtim menasihati Gilgamesh bagaimana beliau hendak mengelakkan diri dari maut sedangkan dia tidak dapat mengelakkan diri dari tidur.

Sebelum berangkat pulang isteri Utnapishtim mengingatkan suaminya supaya memberi hadiah perpisahan kepada Gilgamesh. Utnapishtim menerangkan bahawa terdapat sejenis buah yang terletak didasar laut dimana buah tersebut akan mengembalikan keremajaan dan kemudaan kepada Gilgamesh. Selepas mendapatkan buah tersebut dalam perjalanan pulang, buah tersebut dicuri oleh seekor ular ketika Gilgamesh sedang membersihkan dirinya. Gilgamesh merasa sangat kesal dan sedih kerana segala peluang untuk dirinya hidup kekal telah disia-siakan. Dia kemudian berangkat kembali menuju ke Uruk, dan membina tembok besar kerajaan Uruk .

Kematian Gilgamesh

Apabila Gilgamesh mangkat, diceritakan didalam tablet bahawa beliau dikebumikan didasar sungai Furat (Euphrates). Sungai Furat dihadang sementara sebelum mengebumikan mayat Gilgamesh didasar sungai tersebut. Kajian telah dilakukan dan ahli arkeologi telah berjaya menemui makam beliau di dasar sungai tersebut. (lihat sini).

3 comments:

  1. Terima kasih. Dah lama saya cari cerita Epik Gilgamesh versi bahasa melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama.... maaf atas terjemahan yg kurang berkualiti.... translate berdasarkan kefahaman bahasa inggeris saya sendiri...hehe

      Delete